Algemene voorwaarden van verhuur en verkoop van producten tussen professionals en particulieren

Artikel 1 – Integraliteit

Deze algemene voorwaarden omvatten alle verplichtingen van de partijen. Dit betekent dat de klant wordt geacht ze te kennen en te aanvaarden zonder voorbehoud.

Tenzij de KLANT een afzonderlijke overeenkomst heeft gesloten met Huybrechts Linnenverhuur (HLV), zijn deze algemene voorwaarden van toepassing met uitsluiting van alle andere voorwaarden, en in het bijzonder deze die van toepassing zijn op een verkoop in de winkel of via andere distributiekanalen en marketing. In geval van afzonderlijke overeenkomst tussen de KLANT en HLV zijn onderhavige voorwaarden suppletief van toepassing.

Ze zijn toegankelijk op de website www.huybrechts-linnenverhuur.be en primeren in voorkomend geval op elke andere versie of enig ander tegenstrijdig document. 

Huybrechts Linnenverhuur en de KLANT zijn het erover eens dat onderhavige algemene voorwaarden uitsluitend van toepassing zijn op hun relatie. HLV behoudt zich het recht voor om van tijd tot tijd wijzigingen aan te brengen aan deze algemene voorwaarden. 

Artikel 2 – Inhoud

De huidige algemene voorwaarden hebben als doel het definiëren van de rechten en plichten van de partijen in verband met de online verhuur van producten aangeboden door de dienstverlener, op de website www.huybrechts-linnenverhuur.be

Het betreft de volgende diensten: verhuur van linnengoed voor persoonlijk gebruik, verkoop van voornamelijk accessoire producten zoals dekbedden, kussens, beddengoed, onderhoudsproducten … 

Deze voorwaarden hebben enkel betrekking op transacties uitgevoerd door KLANTEN gevestigd in België en geleverd op Belgisch grondgebied. Voor elke levering buiten België, moet u hiervoor een bericht sturen naar info@hlvnv.be

Artikel 3 – Precontractuele informatie

3.1. De KLANT erkent voorafgaandelijk aan de toekenning van zijn bestelling en het sluiten van het contract uitvoerig in kennis te zijn gesteld van deze algemene voorwaarden en deze te hebben aanvaard. 

3.2. De volgende informatie wordt verzonden naar de KLANT, op een duidelijke en begrijpelijke manier:

– de essentiële kenmerken van de dienst 

– de prijs van de dienst/het product

– alle bijkomende kosten van transport, levering of port en alle andere eventuele kosten, met name de boetes voor de te late terugkeer van sommige producten

– informatie met betrekking tot de identiteit van de dienstverlener, zijn adres, telefoonnummer en mailadres, en zijn activiteiten met betrekking tot de wettelijke garanties, digitale inhoudsfuncties en, indien van toepassing, op zijn interoperabiliteit, op het bestaan ​​en de uitvoeringsmodaliteiten van de garanties en andere contractuele voorwaarden 

– de betalingsvoorwaarden, levering en uitvoering van het contract, evenals de voorwaarden verstrekt voor het afhandelen van klachten

– de duurtijd van het contract

– Voor vragen over de opvolging van een bestelling, moet de KLANT contact opnemen met het platform dat verantwoordelijk is voor zijn bestelling op het specifiek adres en nummer vermeld op het bestelformulier, of op het algemeen e-mailadres zijnde info@hlvnv.be.

Artikel 4 – De bestelling

De KLANT plaatst zijn bestelling online, via de online catalogus en via de gegevens die hij heeft verstrekt (datum en plaats) op de website. 

Om de bestelling te valideren, zal de KLANT – door op de aangegeven link op de website te klikken –  deze algemene voorwaarden aanvaarden. De aanvaarding daarvan zal resulteren in het verzenden van een e-mail bevestiging van de dienstverlener naar het e-mailadres van de klant en in zijn persoonlijke ruimte op de website. 

De bestelling wordt als definitief beschouwd na verzending per e-mail aan de KLANT van de bevestiging van de bestelling door HLV en na ontvangst van de gehele betaling. 

De KLANT mag tot 48 uur vóór de geplande ontvangstdatum of beschikbaarheid van de bestelling, deze bestelling annuleren.

In geval de KLANT zijn bestelling niet intrekt op een daartoe aangewezen platform, wordt deze laatste geïnformeerd dat HLV kan overwegen te worden ontheven van elke verplichting eens de periode van 7 kalenderdagen is verstreken, te rekenen vanaf de datum van beschikbaarheid.

Elke bestelling impliceert de aanvaarding van de prijzen en beschrijvingen van de aangeboden diensten. In sommige gevallen, met name niet-betaling, verkeerd adres of ander probleem voor rekening van de KLANT, behoudt HLV zich het recht voor om de bestelling van de KLANT op te schorten totdat het probleem is opgelost. 

Als het niet mogelijk is om de bestelling uit te voeren, vooral in het geval van een fout in de orderverwerking of met betrekking tot de beschikbaarheid van de producten, wordt de KLANT hiervan per mail geïnformeerd. 

Het annuleren van de bestelling en de eventuele terugbetaling ervan wordt dan uitgevoerd, de rest van de bestelling blijft vast en definitief. 

Artikel 5 – Elektronische ondertekening

Het verstrekken van de online bankgegevens van de KLANT en de definitieve validering van de bestelling is het bewijs van instemming van de KLANT met de bestelling en omvat: 

  • De betaalbaarheid van de verschuldigde bedragen op grond van de controlevoucher, 
  • De handtekening en uitdrukkelijke aanvaarding van alle uitgevoerde bewerkingen. 

In geval van frauduleus gebruik van de bankgegevens en van zodra dit gebruik wordt geconstateerd, wordt de KLANT uitgenodigd om contact op te nemen met het bedrijf HLV op het volgende adres info@hlvnv.be .

Artikel 6 – Informatie over de producten

De diensten waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, zijn deze die vermeld staan op de website van de dienstverlener en zijn aangegeven als uitgevoerd door HLV of onder haar controle. Ze worden aangeboden binnen de beschikbaarheidsgrenzen van de dienstverlener. De diensten worden met de grootst mogelijke nauwkeurigheid beschreven en gepresenteerd. 

Indien er echter fouten of gebreken zijn opgetreden met betrekking tot deze diensten, dan kan de dienstverlener hiervoor niet aansprakeliijk worden gesteld. 

De producten die onder deze algemene voorwaarden vallen zijn degene die op de website van de dienstverlener vermeld staan en die door de dienstverlener werden aangeduid als verhuurd.

Ze worden aangeboden zolang de voorraad strekt. HLV behoudt zich het recht voor om gelijkwaardige producten aan te bieden. De producten worden beschreven en gepresenteerd met de hoogst mogelijke nauwkeurigheid. Echter, als er wat betreft deze presentatie fouten of nalatigheden zijn opgetreden, valt dit niet onder de verantwoordelijkheid van de dienstverlener.

Geen enkele van de foto’s of beschrijvingen die HLV op de website heeft gezet, heeft enige contractuele waarde en kan door de de KLANT niet als bindend worden aanzien. 

Artikel 7 – Tarieven

7.1. Prijs

HLV behoudt zich het recht voor om op elk moment haar prijs te wijzigen, maar verbindt zich ertoe om de geldende tarieven toe te passen op het moment van de bestelling, onder voorbehoud van de beschikbaarheid op deze datum. 

De prijzen zijn aangegeven op de website van HLV, rekening houdend met de informatie verstrekt door de KLANT (datum, geografische zone). 

De prijzen worden aangeduid in euro. Ze houden geen rekening met de leveringskosten, deze worden supplementair toegerekend, en aangegeven voor validering van de bestelling. De prijzen houden rekening met de BTW die van toepassing is op de dag van de bestelling, en elke wijziging van het toepasselijke btw-tarief wordt automatisch weerspiegeld in de prijs van de producten in de online winkel.

De betaling van de integrale prijs dient te geschieden bij bestelling. Op geen enkel moment kunnen de betaalde bedragen worden beschouwd als aanbetalingen.

Als een of meerdere belastingen of bijdragen, in het bijzonder wat betreft het milieu, zouden worden gecreëerd of gewijzigd, zowel stijgingen of dalingen, kan deze wijziging worden weerspiegeld in de verkoopprijs van de producten. De prijs is integraal en in één keer te betalen, onmiddellijk bij de  bestelling.

7.2. Berekening van de prijs

De huurprijs van de producten bestaat uit een vast deel – overeenstemmend met de huurovereenkomst – en een variabel deel, gekoppeld aan de huurperiode van de producten. 

Elk gebruik langer dan de huurperiode zal het voorwerp uitmaken van bijzondere overeenkomsten en extra facturatie. 

Facturen worden opgemaakt bij ontvangst van de gehuurde goederen door de KLANT. Ze zijn betaalbaar bij ontvangst. De facturen zijn beschikbaar op de persoonlijke ruimte van de KLANT op de website van HLV. 

De KLANT word erop gewezen dat het (vroeger) terugbrengen van het linnen in vergelijking tot de duur van de huur gekozen door de klant, geen aanleiding zal geven tot een verlaging van de prijs die is vastgesteld tijdens het aangaan van de overeenkomst. 

Artikel 8 – Betaalwijze en betaalvoorwaarden

8.1. Betaling

De betaling van de bestelling kan geschieden via overschrijving, visa, bancontact of payconiq. De KLANT moet zijn bankgegevens invullen op de website www.huybrechts-linnenverhuur.be na het plaatsen van de bestelling. De bestelling is integraal en contant betaalbaar op de dag van de bestelling, via elke reguliere betaalmethode die van kracht is, op de eerste presentatie. 

HLV behoudt zich het recht voor om elke bestelling en levering op te schorten in geval van weigering van autorisatie van betaling door de bevoegde officiële instellingen of in geval van niet-betaling. 

In geval van weigering van betaling, verzet tegen automatische incasso, enz., en vooral in geval van gehele of gedeeltelijke wanbetaling van het bedrag ten behoeve van de dienstverlener, zal de KLANT met onmiddelijke ingang en van rechtswege de intresten verschuldigd zijn aan het geldende rentetarief zoals voorzien in de Wet op de Betalingsachterstand in Handelstransacties van 2 augustus 2002. 

Voor elke vertraging van betaling en / of betalingsmoeilijkheden is de KLANT eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd die gelijk is aan 10% van de waarde van de bestelling incl. BTW, met een minimum van 75 Euro.

HLV behoudt zich het recht voor tot weigering van het uitvoeren van een ​​levering of een bestelling van een KLANT indien deze een eerdere bestelling niet gedeeltelijk of geheel zou hebben betaald, of indien er een betalingsgeschil loopt met de KLANT. 

Betalingen door de KLANT worden pas als definitief beschouwd na daadwerkelijke inning van de verschuldigde bedragen door de dienstverlener.

Artikel 9 – Beschikbaarheid van de producten

De levering omhelst de overdracht van het fysiek bezit of van de controle over de goederen aan de KLANT. Levering wordt enkel geacht te zijn geschied na bevestiging van betaling door de bankinstelling van de dienstverlener. 

De bestelde producten worden geleverd volgens de volgende modaliteiten: 

– de KLANT kan ervoor kiezen om de bestelling op een afhaalpunt af ​​te halen, bij hem thuis te laten bezorgen of op een willekeurige plaats naar keuze; 

– de KLANT kan, op zijn verzoek, een factuur laten verzenden op een factuuradres en niet op het leveringsadres, door hiervoor de aangeboden optie aan te kruisen op het bestelformulier;

– Wanneer de KLANT ervoor heeft gekozen om zijn bestelling te laten leveren, wordt deze uitgevoerd op het adres dat door de KLANT werd aangegeven op het bestelformulier. 

De KLANT moet zich verzekeren van de correctheid van het adres. Als de KLANT afwezig is op de dag van de levering laat de bezorger een bericht achter in de brievenbus, waarin staat vermeld waar en wanneer het pakket kan worden opgehaald.

Als de KLANT afwezig is op de dag van levering of retour, gelden enkel de  documenten opgesteld door HLV of haar plaatsvervanger voor wat betreft de uitsplitsing (aantal, hoeveelheid, kwaliteit) van het geleverde of geretourneerde linnen. 

Artikel 10 – Leveringsfouten

10.1. Indien op het moment van levering de originele verpakking beschadigd, gescheurd of open is, dan moet de KLANT de staat van de goederen onmiddellijk controleren. Als deze beschadigd zijn, moet de KLANT het pakket weigeren en een opmerking noteren op het document dat hem ter beschikking wordt gesteld (pakket geweigerd omdat het open of beschadigd is). 

Hiervoor moet de KLANT op het ter beschikking gestelde document in handgeschreven tekst vergezeld van zijn handtekening elke anomalie met betrekking tot de levering noteren (schade, product ontbreekt in vergelijking met de afleverbon, beschadigd pakket, producten gebroken …). 

Deze controle wordt beschouwd als zijnde uitgevoerd van zodra de KLANT, of een door hem gemachtigde persoon, de  leveringsbon heeft ondertekend.

De KLANT moet zijn bezwaren kenbaar maken aan de de vervoerder per aangetekend schrijven, dit binnen de twee werkdagen na ontvangst van het product/de producten, en een kopie van deze brief doorsturen per fax of per brief aan de dienstverlener op het adres aangegeven in de wettelijke vermeldingen van de site. 

10.2. Als de verpakking open is moet de KLANT op de dag van levering elke fout in de levering en / of niet-conformiteit van de producten in natura of in kwaliteit noteren op de bestelbon. Elke claim die later wordt ingediend zal worden afgewezen. Indien het pakket niet open was, heeft de KLANT 48 uur de tijd na ontvangst van het product om zijn klachten te formuleren zoals hierboven vermeld.

De klacht van de KLANT moet, in geval van een fout inzake de levering en voor elk ander gebrek, per e-mail naar het volgend adres worden gestuurd: info@hlvnv.be

Elke klacht die niet werd ingediend volgens de regels hierboven beschreven of binnen de vooropgestelde termijn, kan niet in rekening worden genomen en zal HLV van elke aansprakelijkheid ontheffen ten opzichte van de KLANT. 

In het geval van een leveringsfout moet het product worden geretourneerd aan de dienstverlener in haar geheel en in de originele verpakking. Retourkosten zijn voor rekening van de dienstverlener.

Artikel 11 – Gebruik – Onderhoud

De KLANT stemt ermee in om het gehuurde materiaal te gebruiken in overeenstemming met zijn gebruikelijke bestemming en er niets mee te doen of laten gebeuren dat ten koste gaat van de kwaliteit van het materiaal.

Gedurende de gehele periode dat de goederen in zijn bezit zijn, is de KLANT verplicht om het gehuurde materiaal te onderhouden en te beschermen tegen beschadiging, vandalisme, overbelasting, slecht weer, regen, wind, sneeuw, vorst … Evenzo moet hij al zijn goede zorg besteden bij het gebruik en de bewaring, dit tot behoud in de goede staat van het gehuurde wasgoed. 

Het is de KLANT formeel verboden om het linnen van HLV te laten onderhouden door een ander bedrijf.

Bij elke schending van voormelde verplichting zal de KLANT overgaan tot onmiddellijke betaling van de aankoopwaarde van alle artikelen die door HLV te zijner beschikking zijn gesteld. 

Als gevolg van het voorgaande, verbindt de KLANT zich ertoe om bij elke schade aan het textiel, veroorzaakt door misbruik, oneigenlijk gebruik, verwaarlozing of meer in het algemeen ingevolge niet-naleving van de aanbevelingen, HLV schadeloos te stellen overeenkomstig elke eis die uit hoofde hiervan tegen hem werd ingediend, overeenkomstig de evaluatie die wordt toevertrouwd aan de dienstverlener. 

Artikel 12 – Teruggave van geleverde producten – maximale huurtermijn – boetes 

In geval van moeilijkheden of veranderingen in de voorwaarden of in de retourtermijnen van het linnen, verbindt de KLANT zich ertoe om het platform waarvan hij afhankelijk is op de hoogte te brengen van wiens identiteit en locatie hem op verzoek worden medegedeeld. 

De KLANT kan tegen een vaste prijs het linnengoed huren indien de huurperiode niet langer is dan 15 dagen vanaf de ter beschikkingstelling van het linnen. In geval van vertraging in de terugkeer, of bij retourzending van beschadigd linnen in welke mate dan ook, zal de KLANT een factuur ontvangen voor een bedrag dat overeenkomt met tweemaal de aankoopwaarde door HLV of door de partner wasserij.

De KLANT kan ook linnen huren gedurende een variabele looptijd waarbij de kost varieert naargelang de huurperiode. In dergelijk geval mag de huurperiode niet langer zijn dan 45 dagen vanaf de ter beschikkingstelling van het linnen.

Als het linnen niet wordt teruggebracht na het verstrijken van 45 dagen, zal de KLANT bovendien een factuur toegestuurd krijgen met een bedrag dat overeenkomt met 45 dagen huur, min de som aan huur die de KLANT al zou hebben betaald. 

In beide gevallen aanvaardt de KLANT dat de gefactureerde bedragen in geval van vertraging of niet-terugbetaling, worden afgenomen van de bankrekening van de KLANT die voor deze transactie is gebruikt. 

Bij teruggave op een andere plaats dan deze van levering, zal het worden verzameld en gefactureerd aan de KLANT tezamen met de gerelateerde transport- of bezorgkosten, waartoe de KLANT nu reeds zijn instemming geeft.

Artikel 13 – Linnenzak

De KLANT werd geïnformeerd dat HLV voor het verhuur van wasgoed gebruik maakt van linnenzakken om het linnen te bewaren en te identificeren. 

De KLANT moet deze samen met het linnen retourneren binnen de termijnen zoals voorzien in artikel 12 hierboven, bij gebreke waaraan hij een schadevergoeding verschuldigd is die overeenstemt met anderhalve keer de kostprijs voor de aankoop van betreffende linnenzak. 

Artikel 14 – Waarborg 

HLV waarborgt de KLANT tegen elk gebrek aan conformiteit van haar diensten en elk verborgen gebrek voortkomend uit een ontwerpfout of levering van voormelde diensten, uitgezonderd in geval van nalatigheid of fout begaan door de KLANT. 

In het geval dat de aansprakelijkheid van de dienstverlener blijft behouden, zal de garantie van de dienstverlener zich beperken tot het bedrag exclusief BTW betaald door de KLANT voor de levering van de diensten. 

Artikel 15 – Overdracht van risico’s – eigendomsvoorbehoud

Overdracht van eigendom en de risico’s op verlies en daarmee gerelateerde beschadiging zal plaatsvinden na betaling door de KLANT. 

De producten worden geleverd op risico van HLV. De KLANT is als enige verantwoordelijk voor elke beschadiging, verlies, diefstal of vernietiging, ongeacht de oorzaak daarvan. 

HLV behoudt de volledige eigendom – voor eigen rekening of namens degene die de goederen bezit – van de goederen die het voorwerp uitmaken van het contract, en kan bijgevolg deze goederen of hun tegenwaarde in equivalent terugvorderen.

In geval van inbeslagname door een derde is de KLANT verantwoordelijk voor het opheffen van dit beslag. Als hij dit niet kan, worden de in beslag genomen items als verloren beschouwd en zal de KLANT een factuur ontvangen voor een bedrag dat overeenkomt met tweemaal de aankoopwaarde door HLV

Artikel 16 – Overmacht

Alle omstandigheden buiten de wil van de partijen, die onder normale omstandigheden de nakoming van hun verplichtingen verhinderen, worden beschouwd als basis voor de vrijstelling van de verplichtingen van de partijen en resulteren in hun opschorting. 

De partij die zich op bovengenoemde omstandigheden beroept, moet de andere partij daarvan onmiddellijk op de hoogte stellen, evenals van het verdwijnen van deze omstandigheden. 

Artikel 17 – Intellectuele eigendom

De inhoud van de website (technische documenten, tekeningen, foto’s, etc.) blijft eigendom van de dienstverlener, die de enige titularis is van de intellectuele eigendomsrechten op deze inhoud.

De KLANT gaat ermee akkoord om geen gebruik te maken van deze inhoud; elke volledige of gedeeltelijke reproductie van deze inhoud is strikt verboden en kan een overtreding van namaak of vervalsing inhouden. 

Artikel 18 – Informatie en vrijheden

De persoonlijke gegevens die door de KLANT worden verstrekt, zijn vereist voor de verwerking van zijn bestelling en het opstellen van facturen. Ze kunnen worden meegedeeld aan de partners van de dienstverlener die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering, verwerking, het beheer en de betaling van de bestellingen. 

De verwerking van de gecommuniceerde informatie via de website www.huybrechts-linnenverhuur.be zal geschieden overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG-GDPR).

De KLANT heeft recht op permanente toegang, wijziging, rectificatie van – en verzet tegen – de informatie die op hem betrekking heeft. Dit recht kan worden uitgeoefend onder de voorwaarden en volgens de procedures bepaald op de website www.huybrechts-linnenverhuur.be

Artikel 19 – Gedeeltelijke ongeldigheid – Geen verklaring van afstand

Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden worden aanzien als ongeldig of ongeldig beschouwd ingevolge de toepassing van een wet, een reglement of een definitieve beslissing van een bevoegde rechtbank, behouden alle andere bepalingen al hun rechtskracht en draagwijdte. 

Artikel 20 – Toepasselijk recht – Toewijzing van Jurisdictie

Deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan de toepassing van het Belgisch recht, met uitzondering van de bepalingen in het Verdrag van Wenen die als niet toepasselijk worden beschouwd. Belgisch recht is zowel van toepassing wat betreft de grondregels als de vormvoorschriften.

In geval van geschil of klacht neemt de KLANT in de eerste plaats contact op met de dienstverlener teneinde een minnelijke oplossing te bekomen.

Als partijen hierin niet slagen, zullen zij het geschil voorleggen aan de rechtbank binnen het rechtsgebied van de maatschappelijke zetel van de dienstverlener. 

Artikel 21 – Herroeping

Boek IV van het Wetboek Economisch Recht (marktpraktijken en consumentenbescherming) biedt elke consument een herroepingsrecht voor een periode van 14 kalenderdagen vanaf het sluiten van de overeenkomst (dienstverlening), op voorwaarde dat de verhuring van het linnen geen aanvang heeft genomen tijdens deze periode, hetzij vanaf de ontvangst van de goederen in geval van verkoop. 

Het herroepingsrecht kan worden uitgeoefend door het sturen van een bericht naar het volgende adres: info@hlvnv.be, met de mededeling dat de KLANT ondubbelzinnig gebruik wil maken van dit recht. 

In geval van uitoefening van het herroepingsrecht binnen de bovengenoemde termijn, wordt de prijs van de bestelde dienst terugbetaald. Retourkosten zijn voor rekening van de dienstverlener.

De terugbetaling vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst door de dienstverlener van de producten die door de KLANT werden geretourneerd onder de hierboven vermelde voorwaarden.